header foto header foto header foto header foto header foto header foto header foto header foto header foto header foto header foto header foto header foto header foto header foto header foto header foto
 
Jeugd

Tischa Neven

Nieuws afbeelding 24-10-2010
HIC 20 oktober 2010 - Afgelopen woensdagavond vond de lang verwachte thema-avond voor de D- en E-coaches plaats: de workshop van jeugdpsycholoog en opvoedcoach Tischa Neve.
De workshop had als thema ‘Een beetje opvoeder’, geen wonder dat menig ouder zich direkt had ingeschreven! Met een opkomst van 35 man zat het clubhuis om 19.30 lekker vol. Veel coaches en teambegeleiders, maar ook de hoofd- en jeugdtrainers waren sterk vertegenwoordigd.
Nadat Tischa zit had voorgesteld aan de groep, begon zij bijna direkt met een aantal opdrachten voor de aanwezigen, namelijk:
1. benoem je sterke kanten als coach/trainer;
2. wat zijn 3 leer- of aandachtspunten voor jou als coach? en
3. met welk gedrag van een kind(eren) heb je het meeste moeite?
Dit moest je met je buurman/vrouw bespreken en direkt brandden de discussies los. Iedereen had wel een aantal ‘hot issues’ om het zacht uit te drukken.
Na een aantal minuten nam Tischa weer de leiding en ging zij op zeer onderhoudende wijze in op alle zaken die vanuit de zaal genoemd werden. Aan de hand van een Powerpoint-presentatie nam Tischa ons vervolgens mee door het uiteraard heikele onderwerp ‘Hoe kunnen wij het beste met onze kinderen omgaan?’. Met veel voorbeelden en ervaringsverhalen maakte zij ons allen (meer) bewust van een aantal belangrijke aspecten van het opvoeden. Bijvoorbeeld hoe belangrijk positief belonen is, dat je met kinderen het gesprek moet aangaan (wat vinden zij goede regels?), dat regels en grenzen consequent nagekomen moeten worden en vooral ook dat je ‘moet doen wat je zegt’. Denk even aan het verhaal van de begeleider van een werkgroep met probleem-jongeren die op zijn eerste werkdag ook echt die fiets door het raam naar buiten smeet. Waardoor hij voor de rest van zijn loopbaan aldaar als uiterst betrouwbaar te boek stond.
Na de pauze werd de aandacht verlegd naar het hockeyveld zelf en kwam de rol van de scheidsrechter (en hoe wij en de kinderen daarmee omgaan!), de fanatieke ouder en het spel zelf meer aan de orde. Het was heel grappig te horen dat wij de kinderen vaak ‘onbegrijpelijke’ aanwijzingen geven zoals ‘zakken!’ ‘zoek de diagonaal’, ‘mooie aktie’. Benoem duidelijk wat kinderen moeten doen, waarom iets goed is en wees zo concreet mogelijk hierin! Ook het onderwerp van kinderen waar je het minder mee kon vinden (‘die in je allergie zitten’ zoals Tischa dat noemt) kwam aan bod. Tischa gaf als opdracht een minuut lang tegen je buurman/vrouw iets aardigs te zeggen over dat bepaalde kind. Het werd toen behoorlijk stil, wat op zich veelzeggend genoeg was. Tischa gaf hier als tip om op onderzoek uit te gaan. Praat met ouders, praat met het kind. Bij de oorzaak ligt namelijk de oplossing. En ga ook eens iets anders doen met het team. Het kan zomaar zijn dat dat ene kind, dat misschien niet zo goed kan hockeyen, ineens een natuurtalent in bowlen blijkt te zijn! En zo waren er nog vele goede tips en adviezen, die ook nagelezen kunnen worden in Tischa’s handout, die voor geinteresseerden bij mij (Heleen Luyt) te verkrijgen is. Al met al was het een zeer leerzame avond, met veel inspiratie en stof tot nadenken, waar wij allen hopelijk ons voordeel mee zullen doen.
Tischa, hartelijk dank!
Bijlage